|   Yleistä
|   Media-tuet
|   Uutisia
|   Kurssit
|   Foorumit
|   Results
|   Yhteystiedot
|   Linkit
|   Svenska
|   English
 

AJANKOHTAISTA

Eurooppalainen elokuva näkyvästi esillä Cannesissa

Tänään 17.5.2006 alkavilla Cannesin elokuvajuhlilla eurooppalainen elokuva on näkyvämmin esillä kuin koskaan aiemmin. Cannesin festivaalin pääsarjoihin valittiin yhteensä 17 eurooppalaista elokuvaa, jotka ovat kaikki saaneet Euroopan Unionin Media Plus- tukea. Cannesin kilpailusarjan 19 elokuvasta peräti 9 edustaa eurooppalaisen elokuvan kiinnostavimpia uutuuksia. Kilpailusarjassa suomalaista elokuvaa edustaa Aki Kaurismäen Laitakaupungin valot, jonka lisäksi muut eurooppalaiset elokuvat tulevat mm. Ranskasta, Isosta-Britanniasta, Espanjasta ja Italiasta.

Dokumentti-Oscar Eurooppaan

Vuosi 2006 on muutenkin ollut menestyksekäs eurooppalaiselle elokuvalle Media-ohjelman näkökulmasta. Maaliskuisessa Oscar-gaalassa parhaana dokumenttielokuvana palkittiin ranskalainen Luc Jacquetin La Marche de l'Empereur /Pingviinien matka, joka on saanut Median levitystukea. Elokuva onkin levinnyt laajasti eri puolille maailmaa keräten dokumenttielokuvan tavallisiin katsojalukuihin nähden poikkeuksellisen paljon yleisöä.

Europe Day Cannesissa

Jo perinteeksi muodostunutta Eurooppalaisen elokuvan päivää vietetään Cannesin elokuvajuhlilla tiistaina 23.5.2006. Päivän ohjelmassa on EU-komissaari Viviane Redingin ja elokuvajuhlien johtajan Gilles Jacobin järjestämä "European Films Go Global" -seminaari, jossa pohditaan, millä keinoin eurooppalainen elokuva voi kasvattaa levikkiään Euroopan ulkopuolella ja millä keinoin Media 2007 -ohjelma voi auttaa näissä tavoitteissa.

Päivän ohjelmassa on myös tietoisku Media Plus -ohjelman seuraajasta Media 2007 -ohjelmasta, joka alkaa 1.1.2007 jatkuen vuoden 2013 loppuun saakka. Ohjelman budjetti seitsemälle vuodelle on 671 miljoonaa euroa.

Eurooppalaisen elokuvan päivänä Cannesissa jaetaan Media New Talent -palkinto parhaalle nuorelle käsikirjoittajalle, jonka elokuvahanke on saanut Media New Talent -kehittelytukea.

Media-tukea saaneet elokuvat Cannesissa 2006:
Festivaalin virallisiin sarjoihin on valittu 17 elokuvaa, jotka ovat saaneet Media-ohjelman hankekehittely- ja/tai levitystukea:

Kilpailusarja:
La Raison du Plus Faible by Lucas Belvaux (MEDIA support: € 50.000)
Fast Food Nation by Richard Linklater (€ 40.000)
The Wind that Shakes the Barley by Ken Loach (€ 263.141 for its development and distribution)
L'Amico di Famiglia by Paulo Sorrentino (€ 49.765)
Volver by Pedro Almodovar (€ 1.828.492 for its distribution in 10 territories)
El laberinto del fauno by Guillermo Del Toro (€ 224.942)
Flandres by Bruno Dumont (€ 9.000)
Laitakaupungin Valot by Aki Kaurismäki (€ 9.807)
Il caimano by Nanni Moretti (€ 128.121 for international sales)

Out of competition:
Zidane, un portrait du 21ième siècle, by Philippe Parreno and Douglas Gordon (€ 50.000).

Un certain regard:
Paris je t'aime (€ 50.000)
URO by Stefan Faldbakken (€ 20.000)
You am I by Krisijonas Vildziunas (€ 20.000)
Pour aller au ciel il faut mourir by Djamshed Usmonov (€ 24.000)
Taxidermia by György Palfi (€ 8.593)

International Critics' Week
Komma by Martine Doyen (€ 39.000)

La Quinzaine des Réalisateurs:
Azur et Azmar by Michel Ocelot (€ 50.000)

Further information on the Cannes selection:
http://www.festival-cannes.fr/index.php?langue=6002#presentationselection

Further information on the MEDIA programmes and on the new MEDIA 2007 programme:
http://europa.eu.int/comm/avpolicy/media/index_en.html

Lisätietoja:
Inkeri Lundgren
Media Desk Finland
Kanavakatu 12
00160 Helsinki
etunimi.sukunimi@ses.fi
Puh. 09 6220 3024 ja 050 4670 760

Lisätietoja saa Media deskistä:
Kerstin Degerman
etunimi.sukunimi@ses.fi
puh 09-6220 3013
fax 09-6220 3070

Takaisin Ajankohtaisten pääsivulleTakaisin ajankohtaisten pääsivulle