AJANKOHTAISTA25.2.2021
Media Action Plan
EU:n komissio on julkaissut Media Action Plan -nimisen strategian, jonka avulla pyritään auttamaan eurooppalaista AV-alaa selviytymään vaikeasta nykytilanteesta. Uuden Luova Eurooppa -ohjelman (2021-2027) tuet ja toimet pohjautuvat osittain tähän suunnitelmaan. Strategiassa on kolme vaihetta:
1) Elpyminen
Ensimmäisessä vaiheessa pyritään helpottamaan alan selviytymistä.
TOIMENPIDE 1: Luodaan uusi vuorovaikutteinen työkalu, jolla media-alan yrityksiä opastetaan eri tukivälineiden hyödyntämisessä.
TOIMENPIDE 2: Media Invest -järjestely, jolla edistetään audiovisuaalialan investointeja.
TOIMENPIDE 3: NEWS-aloite: uutismedia-alan toimenpiteet ja tuet -kokoava aloite.
Media Action Planin toisessa vaiheessa fokuksessa on alan uudet realiteetit. Miten yhtiöiden liiketoimintasuunnitelmat mukautuvat muutokseen? Keskiössä ovat myös VR ja AI. Pyrkiminen kestävään kehitykseen on myös osa kokonaisuutta.
TOIMENPIDE 4: Innovointien vapauttaminen eurooppalaisen mediadata-avaruuden avulla sekä kannustaminen uusien liiketoimintamallien etsimiseen.
TOIMENPIDE 5: Euroopan virtuaalitodellisuuden ja laajennetun todellisuuden alan yhteenliittymän edistäminen.
TOIMENPIDE 6: Tavoitteena ilmastoneutraali audiovisuaaliala
Media Action Planin kolmannessa vaiheessa mediakasvatus on yhtenä painopistealueena. Median uusi koulutusohjelma Skills and Talents mentorointiohjelmineen lisäävät osaltaan AV-alan vaikuttavuutta. Komissio pyrkii myös läheiseen dialogiin eurooppalaisen AV-alan ja EU:n jäsenvaltioiden kanssa.
TOIMENPIDE 7: Tavoitteena audiovisuaalisen sisällön laajempi saatavuus koko EU:ssa
TOIMENPIDE 8: Euroopan media-alan osaajien tukeminen
TOIMENPIDE 9: Kansalaisten vaikutusmahdollisuuksien lisääminen
TOIMENPIDE 10: Euroopan media-alan markkinoiden toiminnan varmistaminen Lue lisää: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0784&from=EN
Tweet
Lisätietoja saa Luova Eurooppa -yhteyspisteestä: |