|   Yleistä
|   Media-tuet
|   Uutisia
|   Kurssit
|   Foorumit
|   Results
|   Yhteystiedot
|   Linkit
|   Svenska
|   English
 

AJANKOHTAISTA

28.10.2003
SESINFO 5/2003

Kehittäminen on menestyksen kivijalka

Seminaari "Kuinkas sitten kävikään" - Media Plus-sopimusten vaatimukset käytännössä Elokuvaprojektin kehittäminen on tärkeä työvaihe varsinkin kansainvälistä menestystä tavoittelevalle tuotantoyhtiölle. Tuottajat ovatkin hakeneet Median hankekehittelytukea tehokkaasti tänä vuonna ja varovaisen arvion mukaan Suomeen myönnetään n. 600.000 euroa slate funding- ja projektikohtaisina tukina. Hyväksytty hankekehittelyhakemus on kuitenkin vasta pitkän prosessin ensimmäinen askel.

Helpottaaksemme tätä prosessia järjestämme seminaaripäivän aiheesta "Media-sopimuksen vaatimukset käytännössä " kaikille, joille on myönnetty Median hankekehittelytukea. Joillakin tuotantoyhtiöillä Mediatuen raportointi on alkuvaiheessa, toisilla se on jo pidemmällä, mutta kaikki yhtiöt ovat tervetulleita. Asiantuntijana toimii Virve Indrén Median teknisen avun toimistosta. Koko aamupäivä marraskuun 25. päivänä on varattu hakijoille, joilla on Media Plus-sopimus (slate funding tai single projects). Paikka on Suomen elokuvasäätiön neuvotteluhuone.

Samana päivänä - 25 marraskuuta - järjestämme iltapäivällä info-tilaisuuden uusille hakijoille, teille, joilla on tulevaisuudessa aikomus hakea Median hankekehittely-tukea. Uusi hakukierros julkaistaan marras/joulukuun vaihteessa, joten seminaaripäivän aikaan Virvellä on jo tiedossa uuden hakukierroksen mahdolliset sääntömuutokset. Tarkempi info lähetetään tuotantoyhtiöille kirjeitse ja sähköpostitse, mutta kirjaa jo nyt marraskuun 25. päivä allakkaan!

Levittäjille mahdollisesti oma "raportit kuntoon" tilaisuus
Jos tämäntyyppinen "porukalla raportit kuntoon" -tilaisuus koetaan hyväksi, pyrimme järjestämään vastaavaa tilaisuutta levittäjille ensi vuoden puolella. Jos levittäjiä kiinnostaa osallistua seminaaripäivään, kirjoittakaa minulle vaikka sähköpostia osoitteeseen etunimi.sukunimi@ses.fi ja kertokaa mikä voisi olla seminaarin aihe. Ongelmalliset kysymykset tai aiheet voisi mielellään luetella, jotta voimme suunnitella päivää mahdollisimman tarkkaan Median teknisen toimiston kanssa.

Cartoon Forum Italian Varesessa herätti ajatuksia kansainvälistymisestä
Syyskuussa osallistuin monen vuoden tauon jälkeen animaatioalan jokavuotiseen Cartoon Forumiin. Cartoon tekee hyvää työtä eurooppalaisen animaation eteen ja forumiin osallistuvat vuosittain noin 260 rahoittajaa ja eri tv-yhtiöiden edustajaa. Käynti oli valaiseva. Tuottajalta ja projektilta vaaditaan tänä päivänä paljon. Forumissa pätee kaupallisuus, yhtiön ja tekijän track record, tuotteistaminen ja mahdollisimman tehokas markkinointi paikan päällä. Kaikkein vaikeinta on saada se ensimmäinen tv-yhtiö sitoutumaan projektiin - yleensä sarjaan - jotta muut ostajat uskaltavat tulla mukaan. Jotkut isot yhtiöt kuten esim. englantilaiset Aardman Animations ja Siriol Productions panostivat erittäin paljon itse pitchiin; Siriolin pitchistä oli tehty oma show, jossa sarjan hahmot esiintyivät livena. Suomalaiset animaatiot ovat mielestäni samaa tasoa kuin muissa Euroopan maissa. Kansainvälisten tv-kanavien huomio on kuitenkin vaikea saada Cartoon Forum-tyyppisessä tapahtumassa ja onnistuminen tuntuu vaativan suuren ja tuotantoyhtiölle kalliin pr-panostuksen.

Viime aikoina elokuvatuottajat ovat puhuneet paljon kansainvälisestä menestyksestä - tai lähinnä sen puutteesta. Mielestäni kansainvälisyyskuvioon kuuluu, paitsi valmiiden elokuvien kierto eri festivaaleilla ja kaupallinen myynti, myös rahoitusta etsivien projektien kehittäminen kv-kuntoon ja joissakin tapauksissa projektin vetovoiman testaaminen kansainvälisissä rahoitusfoorumeissa. Näitä forumeja edustavat edellä mainittu Cartoon, Amsterdamin dokumenttielokuvan kansainvälinen yhteisrahoitusfoorumi, Cinemart, Nordic Forum ja DocsBarcelona. Tehokas ja näyttävä esittäytyminen rahoitusfoorumeissa ja muissa ennakkomyyntiin ja kansainväliseen rahoitukseen liittyvissä kuvioissa ja marketeissa on kallista. Median hankekehittelyn varoja voi käyttää tähän toimintaan, mutta 50 % rahoituksesta pitää aina löytää kotimaasta, eivätkä kaikki projektit sovi Media-ohjelmaan.

Nuorten tuottajien kansainvälistymistä tulisi myös edistää. Edullinen tapa kansainvälistyä on osallistua kansainväliseen koulutusohjelmaan, kuten esimerkiksi nuorille eurooppalaisille tuottajille suunnattuun EAVE -koulutusohjelmaan. Koulutusohjelmat kuitenkin maksavat, AVEK ei pysty tukemaan kaikkia lähtijöitä eikä kotimaisista tuotantoyhtiöistä tämän päivän taloudellisessa tilanteessa aina löydy varoja kustantaa ammattilaisten kouluttautumista.

Kolmen ministeriön kansallista kulttuurivientiprojektia suunnitellessa kannattaa mielestäni muistaa, että kansainvälisen menestyksen edellytykset luodaan jo projektin kehittämisvaiheessa, ennen varsinaista tuotantoa ja kauan ennen kuin valmis elokuva kiertää maailmalla.

Kerstin Degerman

Lisätietoja Media Plus -ohjelmista
Kerstin Degerman
etunimi.sukunimi@ses.fi
puh 09-6220 3013
fax 09-6220 3070

Takaisin Ajankohtaisten pääsivulleTakaisin ajankohtaisten pääsivulle